I förra veckan var jag på Stora trenddagen 2018 och lyssnade på den alltid lika skickliga trendanalytikern Stefan Nilsson som berättade om vilka som är de stora inredningstrenderna för i år. Här kommer en sammanfattning med beskrivningar, bilder och filmer.
Trend 1: Westwood effect
– Vi går in i en spännande tid där vi letar efter saker som inte bara är hållbara utan som även har har en moralisk aspekt. Under 2017 såg vi hur Uber-chefen Kalanick avgick på grund av sexism, liksom hur United Airlines fick en knäpp på nosen för hur man hanterade överbokningar med att hårdhänt och brutalt kasta ut passagerare, för att inte tala om #MeToo. Aktivism är ”det nya svarta”. Man kan nästan säga att miljöfrågan ersätts av idén om god moral, säger Stefan.
Punken är här och till och med Dior gör t-shirts med prints som ”We should all be feminists”. Trenden kallar han för The Westwood Effect efter åttotalsikonen Vivienne Westwood som tog ställning för miljön, för kvinnorna och för de svaga i samhället. I denna protesttrend finns slagord, grafiska svartvita mönster och signalfärgen rött. Rött är för övrigt årets stora snackisfärg — från rosa till oxblod. Speciellt de djupare röda tonerna, kanske tillsammans med brunt och någon accent i ljust grönt.
Trend 2: Cmyk smack
– Hälsa är i fokus år 2018 och färg är ytterligare ett sätt att få ett hälsosammare liv. Vi pratar om att blått ljus från våra tekniska prylar påverkar nivån av melatonin, som då påverkar sömnen negativt. Vi ser ett experimenterande och lekfullt sätt kring hur vi kan använda färg. Kanske färg och yoga? Färg som gör maten mer aptitlig? I USA talar man om att man är trött på alla trendiga restauranger med ”millenial pink”.
Den dominanta färgskalan år 2018 går åt mörkare pasteller. Mörkare gult, men inte lika mörkt som senapsgult. Rosa som drar åt hallon. Blått som närmast kan liknas vid smurfblått. Det finns en ungdomlig referens i trenden där bland annat uttrycket ”minion-gult” lär dyka upp!
I den färgglada trenden CMYK SMACK låter vi färgfälten skapa egna mönster. Symetri, rektanglar, trianglar och fyrkanter i färgglada kombinationer. Återbruk och synligt reparerade detaljer. Även plast i olika varianter. Den här rosa, gula och blå trenden innehåller också massor av textilier, gärna med en ullig eller nästan fluffig struktur. Färgglatt och lekfullt!
Trend 3: Dusk
– Dusk kallar jag den seriösa, minimalistiska trend som har fokus på det där imperfekta. Nu ser vi hantverksmässiga produkter med skavanker och unika utseenden som vi älskar. Vi längtar efter det ”perfekt imperfekta.” Få saker, men utvalda. En patinerad, tom guldram som står lutad mot en kalkfärgad vägg. Avskalat och enkelt. Precis som i modebilden – få saker men gärna stort och oformligt, nästan skulpturalt.
Arvegods är älskat, i storstäderna gärna med lite agrart utseende. Det stora grova köksbordet och den tunga byrån från förr… Men möblerna behöver inte vara gamla. De kan också vara nytillverkade men av återvunnet material, som pappersmassa, möbler av inälvor eller textilier av malda tallbarr. Nu letar alla formgivare efter nya material bland restprodukter och avfall.
Färgskalan är dämpad, med mörka toner i grått, beige och brunt, gärna med vissa inslag av mörkt denimblått och kontraster i sandsten och ljus lera. Low-tech möter hi-tech och vi ser handens närvaro. Porslin med stänkmönster och mattor med akvarellkänsla. I den här trenden understryks det kreativa och egenskapande. Vi vill hitta ett eget uttryck.
Trend 4: Saturday satori
– Satori är den buddistiska benämningen för att vara nöjd. Vi slutar jaga status och det materiella. Det materiella får lägre status och vår relation till hemmet förändras. Mer än hälften av världens befolkning bor i städer, i små hushåll. Mer än hälften av befolkningen i USA bor ensamma och singelhushåll är standard. Hemmen i USA förväntas nu göra samma förändring som arbetsplatsen, det vill säga “co-working” som nu blir “co-living”. Fokus är att dela saker och hjälpas åt.
Hälsa är nyckeln för hela året och syns framför allt i denna trend. Det handlar om mindfulness och om att inreda för ett hälsosammare liv, till exempel med tapeter som renar luften, saker som ger oss lugn och speglar som mäter hur vi mår. Och så massor av växter! Dels för att de skapar en renare luft, dels för att skötsel skapar lugn. Biophilia.
I den här trenden ser vi en del vita metaller, trämaterial men framför allt grönt i hela färgskalan. Kombinera med blå toner som känns renande.
Trend 5: Baroque baby
– I trenden Baroque Baby utforskar vi nya material. Men vi är minst lika intresserade av gamla tekniker, och att använda gamla tekniker på nya sätt. Modehuset Alexander McQueen har gjort en kollektion inspirerad av 1600-talsbroderier och vi letar inspiration i det svulstiga. En stark motreaktion till det minimalistiska och avskalade, säger Stefan.
Internationellt talar man om att våga tapetsera med 1600-talsmönster. Mod i kombination med historia och stora blomsteruppsättningar dominerar! Vilda blommor, som till exempel i samarbetet mellan H&M och Erdem.
Romantiska inredningar är älskade år 2018, som en dagbädd under en prunkande pergola. Internationellt kommer vi se vågade, barocka färgställningar matchade med moderna möbler, medan vi här i Skandinavien är mer lågmälda och kanske nöjer oss med att placera ett barockt skrivbord eller en spegel mot en vit eller grå vägg. Färgerna går i lila, ”dusty rose” och mintigt grönt. Tydligt feminint, även för killar.