För hundratio år sedan lanserades den första köksmaskinen, tillverkad av ingenjören Herbert Johnston. När hans fru och ingenjörskollegornas fruar fick testa maskinen sägs det att någon av fruarna ska ha sagt ”I don’t know what you call it, all I know is it’s the best Kitchen aid I ever had”.
Så föddes namnet på en av världens mest sålda köksmaskin. KitchenAid registrerades 1919 som varumärke och den hundraåriga resan fram till idag börjar. Förra veckan var jag på ett pressevent som arrangerades av KitchenAid och jag blev väldigt fascinerad av deras hundraåriga resa när det gäller både form och funktion, så nu har jag tillsammans med KitchenAid grävt lite mer i deras historia och vill dela med mig av den.
För amerikanska hemmafruar som dagligen rörde till och satte degar på jäsning var köksmaskinen en oerhört uppskattad hjälpreda i köket, som underlättade och frigjorde tid så pass att nyheten om köksmaskinen spreds från hushåll till hushåll – utan att speciellt mycket marknadsföring behövdes.
Men det fanns en liten säljkår som genom dörrknackning och demonstrering av maskinen satte varumärket på kartan över hela USA. På den tiden bestod säljarteam oftast av män, men inte den här. Hela KitchenAids säljkår bestod av kvinnor som gick från dörr till dörr och visade upp maskinen för landets hemmafruar.
Fyra år senare vågar KitchenAid köpa en av sina första reklamplatser och annonserar i en nationell tidning med budskapet om hur köksmaskinen underlättar matlagningen och sparar tid. Då är köksmaskinen helt i rostfritt men visst kan du se likheterna med dagens KitchenAid?
Efter ett par år hade företaget snappat upp kvinnornas synpunkter och lanserade en mer kompakt och hälften så tung version av köksmaskinen och döpte den till ”Model G”. Den blev en omedelbar succé och sålde 20 000 enheter de tre första åren. En hisnande siffra med dåtidens mått mätt.
Först i mitten av 30-talet under den stora depressionen lanserades ”Model K” som också fick de allra första smarta tillbehören. Nu kunde maskinen inte längre bara vispa och blanda utan även mala kött och skiva grönsaker. En KitchenAid i hemmet revolutionerade de amerikanska hushållsköken och minskade arbetsbördan med att laga mat. De amerikanska hemmafruarna fick tid över och kunde lämna hemmet allt mer.
Det var också ”Model K” som blev startskottet för den ikoniska köksmaskinsdesignet som vi känner igen från idag. För sedan 1936 har designen nämligen varit i stort sett densamma och formen har inte ändras särskilt mycket alls. Det sker några små utvecklingar under åren men 1962 lanserar ”Model K-45” som fortfarande är i produktion och idag den mest populära KitchenAid-modellen.
50-talets färgexplossion influerade inte bara modevärlden och inredningen i de amerikanska hemmen utan också köksmaskinen KitchenAid får kulörta kostymer. Köksmaskinen släpps i fem nya unika färger – Petal Pink, Sunny Yellow, Island Green, Sating Chrome och Antique Copper.
Idag finns köksmaskinen i fler än 21 olika färger och KitchenAid är kända för sin skicklighet att snappa upp trender och lansera ny kulörer som ofta blir skrytsymboler på folks köksbänkar världen över. 1994 kommer KitchenAid till Europa och börjar också att säljas i Sverige, så ungefär samtidigt som varumärket fyller hundra firar de också sina tjugofem första år i Europa.
1997 blir KitchenAid konst. Den blir nämligen den första köksmaskinen någonsin som ställs ut på konstmuseumet MoMA, Museum of Modern Art, i San Francisco under benämningen ”ikonisk amerikansk design”.
KitchenAid ligger mig varmt om hjärtat. Som ni vet har jag bott och rest mycket i USA och har sett många amerikanska kök där köksmaskinen nästan alltid har haft en trogen plats på köksbänken. Jag har också sett maskinerna gå i arv från mor- och farmödrar till många av mina vänner i USA. I USA har den blivit så folkkär att man till och med tatuerar den på kroppen. Och här i Sverige har jag precis som ni säkert gjort sett den i regnbågens alla nyanser i bostadsannonser på Hemnet såväl som i inredningsmagasin som en inredningsaccesoar.
Och just det tycker jag är så fascinerande. Att en produkt som såg likadan ut redan på trettiotalet designmässigt kan stå sig så bra. Även när den går i arv i flera generationer så kvalar den fortfarande in som skrytsymbol i trendiga inredningssammanhang, så pass att en del trendkänsliga personer idag köper maskinen för att ha för syns skull snarare än att faktiskt använda den.
Men att den kan gå i arv och att det går att beställa reservdelar till äldre maskiner vittnar ju om att den tål att användas varje dag år ut och år in och att KitchenAid själva vill att det är just så den ska nyttjas, slitas och glädja.
I år har det gått hundra år sedan en av ingenjörsfruarna kallade köksmaskinen för ”the best Kitchen aid I ever had” och varumärket registrerades. Och för att fira jubileumet lanseras en ny kulör, nämligen produktserien ”Queen of Heart” i begränsad upplaga. Den består av köksmaskin, blender, minimixer, brödrost, vattenkokare, elvisp och stavmixer.
Jag kan inte låta bli att se det som en vacker hyllning till dåtidens fantastiska och starka hemmafruar som höll hushållet rullande och familjen välmående. Köket är hemmets hjärta och dåtidens hemmafruar var drottningarna av det.
Vinn en KitchenAid köksmaskin
Tycker du om den nya Queen of Heart-serien? Nu har du chansen att vinna en köksmaskin ur serien. Lägg ut en bild på ditt bästa födelsedagsminne under hashtaggen #makinghistory100 på Instagram. Det kan vara en bild på en tårta, ett recept eller ett gäng vänner som firar. Följ @kitchenaid_nordics på Instagram och tagga dem i ditt inlägg. Varje veckan mellan 1–31 maj utser KitchenAid en vinnare.
Reklamsamarbete: Inlägget presenteras tillsammans med KitchenAid.