Det är så himla roligt med all respons. I helgen fick jag mejl från en av er läsare som undrade hur det går med renoveringen. Hon ville så gärna se mer snart.
Och det ska ni såklart. Vartefter jag betar av projekt efter projekt så dokumenterar jag med bilder och text och lägger ut här på bloggen. Jag har jobbat i stora renoveringsprojekt många gånger förut men då oftast haft hjälp av ett gäng hantverkare eller hela tv-team men det här är ett av de största helt egna projekt som jag gör här på Hemmafixbloggen så det går liksom inte snabbare än fyra händer jobbar.
Fyra händer, tänker ni kanske nu? Som tur är har jag en fantastiskt skicklig praktikant med mig några dagar i veckan. Natalie går en målarutbildning och jag är så tacksam över att hon är här och stärker upp så att renoveringen går lite fortare och så att jag har lite sällskap om dagarna. Nathalie är galet skicklig och känns inte alls som en praktikant på något sätt. Jag är så tacksam över hennes hjälp!
Förra veckan var husbilen på motorservice och bytte kamrem, bränsle- och oljefilter och motorolja, bromsolja, kylarvätska och helt enkelt fick sig en rejäl hälsokontroll. Jag oroade mig lite grann, ska jag erkänna, medan den var borta.
Även om jag har gått en kurs i båtmotorer inför långseglingen och rejält grottade ner mig i våra motorer och de problem som uppstod under resan så är det mycket jag inte fortfarande inte kan och jag var rädd att missa något när vi köpte den. Med en så här gammal husbil känns det ju som om problemen skulle kunna hopa sig. Men bilmekanikern sa att för att vara så gammal var det en av de finaste motorerna han sett. Det gjorde min dag, eller vecka helt klart. Så lättad!
Just nu håller jag på att grundmåla alla skåpstommar och ni ska veta att målning i en husbil tar tid. Det är så otroligt många svåråtkomliga vinklar och vrår och allt ska målas under, över och runt om. Det tar så mycket längre tid än något annat jag har målat.
Men jag och Natalie är verkligen igång, vilket känns så skönt och roligt.
Vi började med att slipa och rengöra alla ytor noga. Till rengöringen använde vi engångstvätt-dukar som är tänkta till tak och väggar inför just målning och grova mikrofiberdukar.
Husbilen har ju som ni kanske sett här och här många överskåp och en rad av små skåp under de största överskåpen. Skåpluckorna har jag skruvat ner för att det ska bli lättare att måla, men de där minsta skåpen är så otroligt pilliga att måla invändigt. Det är en rejäl utmaning att komma åt i alla hörn, och eftersom de undre överskåpen är så väldigt låga är det också svårt att måla. Det är lätt hänt att komma åt i skåpets tak eller sidoväggar när jag målar skåpets botten inuti – och tvärtom.
Det extremt pilliga jobbet kräver riktigt bra penslar och jag använder mig av två olika penslar. Ni som följt med här på bloggen ett tag vet ju säkert att jag har använt samma penslar länge. Till exempel när jag renoverade köket i sommarstugan förra sommaren eller när jag målade om julkulor för ett par år sedan.
Platinum precision-penseln är en pensel som egentligen är tänkt till fönstermålning och som jag har använt länge i många olika projekt. Till exempel i köket i sommarstugan. Borsten har en trekantig form som gör det lättare att komma åt, och det funkar fint även i husbilens alla trånga hörn.
Den andra penseln är en snedställd pensel med ett kortare skaft än den förra. Den här använder jag inuti skåpen för bättre precision, mot taket eller som här i bilden under, där skåpen har böjda former.
Den snedställda penseln finns i två bredder från 35 mm upp till 50 mm. Jag använder båda till lite olika ställen.
Jag vill att skåpstommarna ska få en så slät yta som möjligt, så de två kommande lagren med snickerifärg ska jag försöka rolla med små rollers så mycket som möjligt, men för det här första lagret med grundfärg har små penslar varit ett måste.
Men de stora ytorna kör jag av med rollers såklart. Eftersom jag vill ha ett så slätt och fint resultat som möjligt använder jag en filtroller som inte luddar. Bredden som jag jobbar med har hittills varit 5 cm till de riktigt trånga ställena, till exempel inuti skåp och 10 cm till de lite större, öppna ytorna. Bredare än så har jag inte kunnat använda eftersom ytorna är så komprimerade i en husbil. Men jag räknar med större rollers när jag sätter i gång med taket.
Mellan strykningarna använder jag en plastpåse till de snedställda penslarna och rollern, och förvaringsasken till den trekantiga penseln. Den asken är sjukt smart och håller fukten i upp till 72 timmar. Jag önskar att det fanns sådana askar till alla penslar. Så smidigt och kladdfritt!
Snart fortsätter jag med de två lagren med snickerifärg, men eftersom det är aningen svalare i husbilen, trots att jag har den uppvärmd, är jag extra noga med torktiderna. När det är lite kallare brukar jag låta färgen torka lite längre än vanligt för att vara säker. Kika in här snart igen och se renoveringen fortsätter. Efter målning är det dags för tapeter.
Mer om att renovera husbil
1. Del 1: Vanlife here we come.
2. Del 2: Vårt nya vrålåk till husbil.
3. Del 3: Före: Så här ser husbilen ut innan renovering
4. Del 4: Heltäckningsmattan ryker – och vad som fanns under.
5. Del 5: 90-talet glömde att ta med sig det jag avskyr mest.
6. Del 6: Vad 90-talet glömde.
7. Del 7: Valet av färg – tålig, klimatsnäll och som fäster på folierad yta.
8. Del 8: Jakten på de små inredningsdetaljerna till husbilen.
9: Del 9: To do-list – husbilsrenovering.
Reklamsamarbete: Inlägget presenteras i samarbete med Anza.